Na 30 dagen: (out)shine!

Mijn inbox en ik moeten afkicken. Al meer dan een week geen emails van Kirsten met een nieuwe dag van de ’30 day challenge’. Een maand lang deelde Kirsten dagelijks recepten om beter met stress om te gaan door middel van opdrachten, filmpjes en inspirerende verhalen.  Kirsten nam ons mee in veel verschillende oefeningen gericht op het ontdekken van gedachten en patronen, en bewust(er) voelen van je lichaam, uit je hoofd gaan, richting ontspanning. Er was dus geen ontkomen aan.

Starten en doelen stellen

Ik vond het spannend om te starten. Ik houd ervan om te weten wat er gaat gebeuren, en met de challenge was het elke dag weer een verrassing wat er zou komen. Alsof ik als jonge versie van mezelf werd meegenomen naar een pretpark met een enorme ballenbak. Starten in een leeg speelparadijs, waarbij Kirsten gedurende de challenge mij nieuwe ballen toewierp en tools aanreikte waaruit ik mocht kiezen. Kiezen voor wat mij verder helpt bij het bewust(er) worden van spanning én het vinden van (meer) ontspanning en inspiratie.

Bij de start legde ik mijzelf een druk op: het voelde voor mij dat ik het allemaal goed moest doen. Want ik moet er vervolgens ook nog eens iets zinnigs over kunnen schrijven. Bovendien had ik mijzelf met de eerste blog verantwoordelijk gemaakt voor meer ontspanning en minder stress.

De challenge startte met het opschrijven van je doelen en motivatie(s); nieuwe doelen én oude doelen die weer opnieuw de aandacht mogen krijgen. Mijn hoofddoel was het creëren van voldoende rust en leegte om de 30 dagen goed te kunnen volgen en daadwerkelijk te kunnen ervaren wat het met me zou gaan doen. En om het ‘moeten’ zoveel mogelijk los te laten. Ik wilde mijn volle agenda kunnen vervangen door rust en tijd maken voor de opdrachten en het programma. Om zo hopelijk te kunnen zien en bewust te worden van hoe ik altijd alles doe, dus van mijn automatische piloot en actie stand.

Stilte, focus, dankbaarheid

In de challenge kwamen prachtige en inspirerende filmpjes en oefeningen voorbij die mij aanspraken. De manier waarop Kirsten belichtte hoe mensen vaak denken, zich voelen en doen én hoe het anders zou kunnen door bewust hiermee aan de slag te gaan raakte mij. Het was dichtbij en vanuit haar eigen ervaring geschreven en vervolgens concreet toe te passen op mezelf.

Zo ging het over aandacht voor stilzitten, ademen en stil zijn, afremmen en bewust tijd alleen ‘met jezelf’ doorbrengen. Ik kreeg goed te zien dat ik het merendeel van een dag bezig ben met multi-tasken. Al Whatsappend, nieuwslezend en etend denken aan dat ik nog van alles moet. Gedachten die maar blijven komen, bijna geen moment een leeg hoofd. Wat mij hier erg in heeft geholpen waren de lichaamsgerichte oefeningen en meditatie. Ik merkte hierdoor dat ik vaak mijn ademhaling niet voel en dat ik meer uit mijn hoofd en mijn gedachten kon komen door dit wél te doen. Mij helpt dit enorm om piekeren te verminderen! Ik doe nu een paar keer per week een meditatie of ademhalingsoefening voordat ik ga slapen en vaak ook in de ochtend, waardoor ik letterlijk meer wakker word.

Ook liet Kirsten ons “internet-vasten”: een bepaald aantal vaste momenten voor het checken van je mail en telefoon. Ik was me er nog niet bewust van hoe vaak ik aan mijn scherm gekluisterd ben. Gedurende de dag grijp ik veel minder naar mijn telefoon, ik lees sinds tijden weer boeken in de trein of staar naar de opkomende zon en roze luchten in plaats van het scrollen door mijn Facebook in de vroege ochtend.

Wat mij ook inspireerde waren de opdrachten waarin ik op mocht schrijven wat voor mij goed was gegaan op een bepaalde dag en waar ik dankbaar voor was.  Elke dag stilstaan bij successen (ook kleine!) en momenten waar ik dankbaar voor was helpt mij enorm om de energie van een mooi moment terug te halen.

Wat heeft het me gebracht?

Kirsten stelde op meerdere manieren de vraag: waar word je echt gelukkig van, wat zijn je dromen en wat zou je willen als geld geen belemmering (meer) was, waar krijg je ontspanning van? Voor mij was dit de kern: aan de slag met voelen en opschrijven waar ik voor wil leven en hier meer tijd voor wil maken. Stilstaan bij welke dingen ik doe omdat ze écht belangrijk voor mij, mijn ontwikkeling en ontspanning zijn. Dus wat hier daadwerkelijk aan bijdraagt. Hiermee kreeg ik helder welke stressvolle dingen ik minder ruimte ga geven en wat ik concreet wél wil doen.

Ik zou willen opschrijven dat ik door de challenge helemaal anders ben gaan leven en alles doe zoals IK het wil. Dat zou alleen niet kloppen. En bovendien lijkt het me een buitenaardse prestatie om binnen 30 dagen een complete transformatie te ondergaan. Volgens mij gaat het in de kern om dat ik met alle oefeningen beter zie hoe ik denk, doe en voel en welke patronen hierbij zichtbaar zijn.

Ik zie nu beter dat ik vaak dingen doe omdat anderen het van mij willen en dat ik daardoor minder ruimte heb voor mijn eigen plan.  Daarnaast kwam ik achter de volgende tegenstrijdigheid bij mezelf: ik vaar veel beter bij een lege agenda en in het moment bedenken wat ik wil doen en nodig heb, maar dat ik het stiekem helemaal niet fijn vind om niks te plannen. Als ik eerlijk kijk naar wat hier achter ligt moet ik bekennen dat leegte ook confrontatie met mezelf en inzicht in minder ‘blije’ gevoelens op kan leveren. Maar, als ik vervolgens hier niet van weg ren en bijvoorbeeld door een meditatie hier bij kan blijven, merk ik dat de bedruktheid verdwijnt. Negeren en wegrennen heeft dus op de lange termijn geen zin voor mij.

Het licht aan

Door de challenge heb ik als het ware geleerd de koplamp te zetten op hoe ik het altijd doe en hoe het anders kan. Te zien en luisteren naar wat ik wil en nodig heb. Ik kan uit de drukte en het rennen stappen, stil zitten en zien dat ik in de vertraging meer bereik. Hiermee stap ik eigenlijk uit een soort stress. De titel van de challenge sluit goed aan bij de inhoud: ‘outshine your stress’ doordat ik helder krijgt waar het vandaan komt en vervolgens de keuze kan maken om er wat mee te doen. Ik ga hier mee verder!

Gerbrich gaat de challenge aanOver Gerbrich 

Gerbrich Kozijn, blogger, yogi en genieter van het bewuste leven neemt jou mee in haar ervaringen met de challenge: OUTSHINE YOUR STRESS & RELAX. Haar weg naar meer energie, ontspanning en een bewuster leven!

“Gerbrich schrijft op een authentieke manier met veel humor en eerlijkheid, wat maakt ik ervan wil blijven lezen.”

Gerbrich maandelijks een blog over yoga voor BeBio. Klik hier voor haar blog.

De challenge als online programma

De challenge is uitgegroeid tot een heus online programma. Vanaf april is deze, in een iets aangepaste versie, beschikbaar als online programma in. Lees hier verder en schrijf je in!