Burn-out sporten

Burn-out en sporten

Naar aanleiding van mijn blog over waarom duursporten bij een burn-out geen goed idee is, heb ik veel reacties gekregen. Mensen die er niet mee eens zijn of mensen die kritische kanttekeningen plaatsten. Mijn nieuwsgierige aard kon dan ook niet anders dan op onderzoek uitgaan.  

Mijn boodschap van toen: ‘Luister naar je lichaam’ daar blijf ik nog steeds bij. En, ik wil er nu ook een zienswijze naast leggen, die voor een aantal van jullie iets kan opleveren.

 

Chronische vermoeidheid

Ik sprak met een man die running therapy aanbiedt aan mensen die chronisch vermoeid zijn. Nadat hij zelf 5 jaar vermoeid en burn-out thuis zat, is hij na een paar maanden weer uit zijn burn-out gekomen door te gaan sporten. Wel onder begeleiding natuurlijk, met een maximale hartslag en in de tijd opgebouwd, maar toch hij triggerde mij met zijn verhaal. De lessen die ik uit het gesprek heb gehaald deel ik graag met je.

Zijn zienswijze is dat we twee soorten energie hebben:

  1. Suikerenergie: De dagelijkse energie uit eten & drinken
  2. Vetenergie: De ‘vastgehouden’ energie in onze vetvoorraad

Hij vertelde dat ons lichaam een optimale ‘instelling’ heeft waarbij je toegang hebt tot de suikerenergie en tot de vetenergie.  Mensen die fysiek niet fit zijn, hebben weinig tot geen toegang  meer tot de energie uit onze vetvoorraad. Met als resultaat dat zij vermoeid blijven.

Vanuit zijn perspectief zijn er twee dingen die deze mensen kunnen doen om weer fit te worden en zodoende over te schakelen van suikerverbranding naar vetverbranding:

  1. Sporten
  2. Minder suiker en snelle koolhydraten eten

Mijn lessen mét kritische kanttekening

Blijf in beweging en let op je voeding. Ik ben nog steeds van mening dat het opladen van je reserve batterij prioriteit nummer 1 is. Als het voor jou werkt om (rustig) te gaan sporten, dan moedig ik dat aan, maar blijf hierbij luisteren naar je lichaam.

Je kunt jezelf de checkvraag stellen: ervaar ik meer energie na het sporten dan ervoor? Als je deze vraag positief kunt beantwoorden dan ben je op de goede weg. Als je deze vraag negatief moet beantwoorden dan moet je het toch (nog even) rustiger aan doen.

Ik ben benieuwd naar jouw reactie!

Wil je samen met mij jouw persoonlijke plan van aanpak maken en nog meer tips ontvangen? Klik dan hieronder om een afspraak voor een vrijblijvend gesprek te maken.